Przedsiębiorczość w sektorze MSP – źródłem informacji w procesie formułowania strategii zatrudnienia w organizacji
Słowa kluczowe:
przedsiębiorczość, małe i średnie przedsiębiorstwa, strategia zatrudnieniaAbstrakt
W gospodarce opartej na wiedzy kapitał ludzki, określany współcześnie jako wartościowy
zasób, który dostarcza organizacji wymiernych korzyści, stanowi źródło jej przyszłych dochodów i kanwę
konkurencyjności. Menedżerowie, aby pozyskać cenny kapitał, dokonują przemyślanych i celowych
działań, które przekładają się na realizację strategii zatrudnienia. Jednym z elementów procesu formułowania
strategii zatrudnienia jest analiza rynków pracy prowadzona tak po stronie podażowej, jak i popytowej.
Informacje pozyskiwane przez pracodawców na temat rynku pracobiorców mogą dotyczyć np.:
przedsiębiorczości, wielkości zatrudnienia i przychodów generowanych do gospodarki, kreowania nowych
miejsc pracy, które to informacje sukcesywnie gromadzi m.in. Główny Urząd Statystyczny (GUS).
W niniejszym opracowaniu przedsiębiorczość w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw zostanie
omówiona w odniesieniu do procesu formułowania strategii zatrudnienia. Ocena sytuacji na rynku, prowadzona
z uwzględnieniem możliwości pozyskania pracowników o kluczowych dla organizacji kompetencjach,
jaką niewątpliwie stanowi przedsiębiorczość, jest zgodna z Europejską Strategią Zatrudnienia,
Strategią „EUROPA 2020”, strategią lizbońską i rekomendacjami Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości
(PARP). Podstawowym celem opracowania było rozpoznanie skali zjawiska przedsiębiorczości
w sektorze MSP w Polsce oraz przeprowadzenie jego analizy w kontekście procesu formułowania strategii
zatrudnienia.