Systemowe zarządzanie organizacjami zhierarchizowanymi
System management in hierarchical organizations
Słowa kluczowe:
quality management system, procedures, internal audits, corrective and preventive action, the Customs ServiceAbstrakt
W obecnych czasach coraz częściej kładzie się nacisk na wzrost jakości obsługi klienta w organizacjach publicznych. Zmiany zachodzące na wciąż integrującym się rynku europejskim, wymuszają również od organizacji zhierarchizowanych przystosowania się. Systemowe zarządzanie organizacjami zhierarchizowanymi poprzez opracowanie i wdrożenie sformalizowanych systemów zarządzania może przyczynić się do podniesienia ich skuteczności i sprawności. W praktyce zarządzania organizacjami o strukturach zhierarchizowanych coraz częściej można dostrzec próby wdrażania systemów: zarządzania jakością, zarządzania środowiskiem, bezpieczeństwem i higieną pracy czy zarządzania bezpieczeństwem informacji. W artykule podjęto próbę oceny funkcjonowania systemu zarządzania jakością w Oddziale X Urzędu Celnego. Do realizacji przyjętego celu artykułu zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem technik ankiety i wywiadu.