Usługi kurierskie na rynku usług logistycznych w Polsce
The courier services logistics market in Poland
Słowa kluczowe:
courier services - mail, special delivery, storage services, courier companiesAbstrakt
W Polsce firmy kurierskie działają stosunkowo krótko. Mimo to zajmują znaczące miejsce w krajowej gospodarce. Rynek usług kurierskich w Polsce, w porównaniu z krajami Europy Zachodniej, wciąż jest w fazie rozwoju. W krajach tzw. starej Unii Europejskiej korzystanie z usług kurierskich w przeliczeniu na jednego mieszkańca jest kilkakrotnie wyższe niż w Polsce. Oznacza to, iż branża kuriersko-ekspresowo-paczkowa (KEP) w naszym kraju w najbliższych latach będzie się nadal intensywnie rozwijać. W roku 2011 operator publiczny zrealizował w obrocie krajowym i zagranicznym ponad 2,1 mld usług pocztowych (powszechne usługi pocztowe, umowne usługi pocztowe, w tym kurierskie), co przełożyło się na ponad 4,8 mld zł przychodu. W tej liczbie usług było około 1,6 mld powszechnych usług pocztowych, które wygenerowały około 4,2 mld zł przychodu, z czego ponad 1,3 mld stanowiły przesyłki listowe, z których przychód wyniósł prawie 3,3 mld zł. Operatorzy niepubliczni zrealizowali w 2011 roku ogółem, w obrocie krajowym i zagranicznym, ponad 3,7 mld usług pocztowych (przesyłki z korespondencją, przesyłki reklamowe, paczki, druki bezadresowe), co dało prawie 1,5 mld zł przychodu.