Potencjał społeczny w procesie wdrażania innowacji a rozwój zjawiska technoglobalizmu
The social potential in the implementation of innovation in terms of techno-globalization
Słowa kluczowe:
social potential, development and implementation of innovation, technoglobalization, intelligent market, fractal model of innovationAbstrakt
Literatura przedmiotu podkreśla istnienie szeregu czynników generowanych na płaszczyźnie otoczenia zewnętrznego i wewnętrznego organizacji, oddziaływujących na proces wdrażania innowacji, takich jak m.in. czynniki techniczne, organizacyjne, informacyjne, prawne, polityczne i społeczne. W obliczu rozwoju zjawiska technoglobalizmu siła i charakter oddziaływania wyróżnionych czynników na poziom rozwoju innowacji w przedsiębiorstwach ulega modyfikacji na skutek ewolucji instrumentów i form aktywnego współdziałania i zaangażowania podmiotów otoczenia biznesu w proces innowacyjny. Ponadto rozwój rynków inteligentnych oraz zachowania prosumenckie wpływają coraz częściej na skuteczność podejmowanych inicjatyw innowacyjnych. W artykule podjęto próbę zwrócenia uwagi na problematykę kształtowania potencjału społecznego w postaci przestawionej propozycji realizacji projektu społecznego, jako części integralnego projektowania w obszarze wdrażania innowacji, obok projektu technicznoorganizacyjnego i projektu ekosystemu sieci. Trójwymiarowy charakter integralnego podejścia do rozwoju i wdrażania innowacji stanowi próbę opisu współzależności fraktalnych, a w konsekwencji propozycję architektury sieci innowacyjnej w ujęciu geometrii fraktalnej