Przesłanki kreowania wiedzy w organizacji w świetle wyników badań
Conditions for knowledge creation in the organization in the light of the results of research
Słowa kluczowe:
knowledge, spiral of knowledge, creation of knowledge in organizations, knowledge managementAbstrakt
Współczesne organizacje funkcjonujące w warunkach zmienności otoczenia muszą brać udział w kreowaniu rzeczywistości w sposób aktywny, powinny zatem kreować wiedzę.
Organizacje muszą wiedzieć, jak kreować nowe produkty, usługi, nowe metody pracy, zrozumieć, w jaki sposób tworzona jest nowa wiedza. Proces tworzenia wiedzy to zespół specyficznych działań i inicjatyw, które są podejmowane przez przedsiębiorstwo w celu poprawy jakości
i ilości zasobów wiedzy organizacyjnej1. Dlatego organizacje poszukują nowych rozwiązań
umożliwiających jej efektywne zdobywanie, tworzenie i wykorzystywanie zarówno na poziomie
jednostek, jak i całej organizacji. Rosnące znaczenie wiedzy w procesie zarządzania przedsię-
biorstwem, dostrzegane zarówno przez badaczy, jak i praktyków gospodarczych przełożyło się
na próby stworzenia różnych teorii, koncepcji, metod i technik, które mają wyjaśniać istotę, znaczenie oraz praktyczne zastosowania wiedzy w procesie zarządzania. W artykule zawarto wyniki badań związane z procesami kreowania wiedzy w organizacjach, będących laureatami Polskiej Nagrody Jakości.