Jan Amos Komeński w nowoczesnej pedagogice. Badania – konteksty, interpretacje i perspektywy polskiej komeniologii

Autor

DOI:

https://doi.org/10.34739/szk.2023.10.01

Słowa kluczowe:

Komeński, komeniologia, nauki społeczne i humanistyczne, pedagogika

Abstrakt

Artykuł stanowi analizę zagadnień związanych z rozwojem komeniologii w naukach społecznych i humanistycznych, ze szczególnym uwzględnieniem pedagogiki jako dyscypliny. Zawiera krótki rys historyczny obejmujący badania nad życiem i twórczością Jana Amosa Komeńskiego. Dotyczy badań nie tylko z zakresu pedagogiki, ale także innych nauk humanistycznych (filozofia, językoznawstwo). Zawiera również wątki interdyscyplinarnego dyskursu naukowego w kształtowaniu się komeniologii i jej rozwoju. W artykule wskazano polskich pedagogów związanych z komeniologią, m.in. prof. Barbarę Sitarską, badaczkę Komeńskiego, twórczynię i redaktorkę „Siedleckich Zeszytów Komeniologicznych”. Tekst kończy się refleksją nad komeniologią i jej dalszymi perspektywami.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Pobrania

Opublikowane

20.12.2024

Jak cytować

Dobrowolska, B. (2024). Jan Amos Komeński w nowoczesnej pedagogice. Badania – konteksty, interpretacje i perspektywy polskiej komeniologii. Siedleckie Zeszyty Komeniologiczne Seria Pedagogika, 10(10). https://doi.org/10.34739/szk.2023.10.01