Problemy i wyzwania zdalnej edukacji
Abstract
Rozwój technologii informacyjnych powoduje wszechstronne zmiany we wszystkich sferach życia i funkcjonowania współczesnych społeczeństw. Kształtują się nowe modele procesów społeczno-gospodarczych. W referacie podjęto próbę analizy i oceny istoty i zakresu zmian w odniesieniu do tylko jednej grupy takich procesów – procesów edukacyjnych. W szczególności, na tle analizy potrzeb i zmian oraz roli edukacji w społeczeństwie informacyjnym, przedstawiono zdalne nauczanie jako narzędzie edukacyjne odpowiadające nowym wyzwaniom, wskazano na potrzeby tworzenia i zarysowano dające się już zauważyć zasadnicze kierunki kształtowania standardów najbardziej zaawansowanych systemów nauczania na odległość - e-learning. Dokonano także próby określenia nowej roli nauczyciela i uczącego się w systemach zdalnej edukacji, a w systemach e-learning w szczególności, a także zasygnalizowano uwarunkowania i ograniczenia systemów zdalnej edukacji.