Model kompetencji menedżera w nowoczesnej organizacji

Model of competence of the manager in the modern organization

Autor

  • mgr Wiesława Załoga Wojskowa Akademia Techniczna

Słowa kluczowe:

managerial competence, model of competence, organization, professional development, personnel management

Abstrakt

Kierowanie nowoczesną firmą wymaga dobrej i fachowej kadry  stąd też w dzisiejszym zarządzaniu szczególnie dużo miejsca poświęca się kompetencjom menedżerskim. Zagadnienie kompetencji menedżera w organizacji przyszłości jest czynnikiem wiodącym w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu. Kompetencje menedżerskie to suma posiadanych przez jednostkę zdolności, umiejętności i wiedzy wspartych na odpowiednich cechach osobowości, a także poprzez doświadczenie i sposoby zachowania oraz procedury działania pracownika. Kompetencje są ściśle związane z praktyką zawodową i rozwojem zawodowym (proces uczenia się podczas praktycznego działania, przy wykorzystaniu informacji
zwrotnej z sukcesów i porażek). Kompetencje odnoszą się do działań organizacji lub ludzi. W przypadku działań organizacji kompetencją jest np. zaspokajanie potrzeb edukacyjnych, dostarczanie produktów lub usług o najwyższej jakości. W przypadku kompetencji odnoszących się do ludzi, człowiek jest kompetentny np. w wykonywaniu jakiejś czynności. Kompetencje zawierają elementy specyficzne i ogólne (zawodowe i stanowiskowe). Kompetencje jako zbiory pewnych zachowań, umiejętności i wiedzy zorientowane są bardziej na wyniki niż na proces, co oznacza, że podczas ich nabywania i rozwijania największy nacisk kładzie się na rezultaty. Rozwój kompetencji jest stałą częścią pracy, a nie jej dodatkowym elementem. Rozwój jest zorientowany na jednostkę, ponieważ opiera się wyłącznie na rezultatach przez nią osiąganych. Rozwój kompetencji jest zgodny z procesem uczenia się w długiej perspektywie czasowej i jego określonych fazach. Sprzyjają temu nowe obowiązki, wyzwania i porażki, które motywują do nabywania nowych kompetencji. Podstawą rozwoju nowych kompetencji jest otwartość na doświadczenie, autorefleksja oraz zdolność do uczenia się na własnych błędach i sukcesach. Celem artykułu jest przedstawienie modelu kompetencji menedżera w nowoczesnej organizacji, ze szczególnym uwzględnieniem komponentów wchodzących w skład tych kompetencji na podstawie wybranej firmy. W artykule zaprezentowano aktualny i postulowany model kompetencji menedżera nowoczesnej organizacji w świetle badań własnych na przykładzie wybranej firmy.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Pobrania

Opublikowane

2021-02-20

Jak cytować

Załoga, W. . (2021). Model kompetencji menedżera w nowoczesnej organizacji: Model of competence of the manager in the modern organization. Zeszyty Naukowe UPH Seria Administracja I Zarządzanie, 24(97), 449–468. Pobrano z https://czasopisma.uph.edu.pl/znadministracja/article/view/2031