Zarządzanie wiedzą w służbie zdrowia na przykładzie grupy zawodowej pielęgniarek i położnych

Knowledge management in the health service on the example of the nurses and midwives professional group

Autor

  • mgr inż. Małgorzata Karpińska-Karwowska Powiślańska Szkoła Wyższa
  • dr n. med. Marzena Zarzeczna-Baran Powiślańska Szkoła Wyższa, Gdański Uniwersytet Medyczny

Słowa kluczowe:

intellectual capital, nurses, midwives, postgraduate training

Abstrakt

Kapitał intelektualny rozumiany jest jako wiedza „zawarta” w ludziach. Do głównych jego składników należą umiejętności pracowników oraz ich doświadczenie. Umiejętne zarządzanie kapitałem intelektualnym przynosi wymierne efekty, m.in. wzrost wartości kapitału intelektualnego, możliwość eliminacji błędów, poszerzanie wiedzy i wzrost kreatywności. Dotyczy to wszystkich firm, w tym także jednostek ochrony zdrowia. Ich działalność w tym zakresie jest dodatkowo obwarowana ustaleniami prawnymi, nakładającymi na fachowych pracowników służby zdrowia obowiązek podyplomowego doskonalenia zawodowego. W niniejszej pracy zaprezentowano rodzaje podejmowanego przez pielęgniarki i położne szkolenia podyplomowego oraz wielkość tego zjawiska, na przykładzie OIPiP w Olsztynie. Konkluzją jest opinia, że podnoszenie kwalifikacji przez personel jest korzystne dla firmy a jednocześnie może służyć jako narzędzie motywujące w procesie zarządzania personelem.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Pobrania

Opublikowane

2021-02-20

Jak cytować

Karpińska-Karwowska, M. ., & Zarzeczna-Baran, M. . (2021). Zarządzanie wiedzą w służbie zdrowia na przykładzie grupy zawodowej pielęgniarek i położnych: Knowledge management in the health service on the example of the nurses and midwives professional group. Zeszyty Naukowe UPH Seria Administracja I Zarządzanie, 24(97), 381–394. Pobrano z https://czasopisma.uph.edu.pl/znadministracja/article/view/2019