Marketing terytorialny jako determinanta zrównoważonego rozwoju lokalnego

Autor

  • Anna Marciniuk-Kluska Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach

Słowa kluczowe:

Rozwój lokalny, Marketing terytorialny, Strategia rozwoju regionalnego, Region depresyjny

Abstrakt

W rozwiniętej gospodarce rynkowej powiązania podmiotów gospodarczych z sektora prywatnego, podmiotów publicznych, w tym jednostek przestrzenno-administracyjnych sprowadzają się do transakcji kupna-sprzedaży dóbr i usług, w wyniku czego dokonuje się transfer własności między grupami społecznymi, instytucjami i osobami fizycznymi. Gminy są pełnoprawnymi uczestnikami rynku prowadzącymi rozbudowaną działalność, której głównym celem ma być zaspokajanie potrzeb mieszkań- ców. Idea zarządzania w jednostkach samorządowych powinna uwzględniać myślenie przedsiębiorcze, szczególnie w procesie podejmowania decyzji w instytucjach samorządowych. Właściwy proces podejmowania decyzji zorientowany głównie na odbiorcach dóbr i usług komunalnych powinien funkcjonować w oparciu o marketingowy punkt widzenia. Celem artykułu było ukazanie istoty podejścia marketingowego w praktyce zarządzania zrównoważonym rozwojem lokalnym, w gminach wiejskich podregionu ostrołęcko-siedleckiego jako podmiotu rynku oraz analiza wydatków na promocję gmin. Omawiany podregion stanowi część najbogatszego regionu Polski wchodzącego w skład województwa mazowieckiego. Jednak na terenie tego województwa występuje zróżnicowanie poziomu rozwoju pomiędzy podregionami. Analizowany podregion ostrołęcko-siedlecki jest podregionem biedniejszym, o dużej skali opóźnień rozwojowych oraz mniejszej atrakcyjności lokalizacyjnej; najtrudniejsza sytuacja występuje na obszarach wiejskich

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Pobrania

Opublikowane

2017-12-31

Jak cytować

Marciniuk-Kluska, A. (2017). Marketing terytorialny jako determinanta zrównoważonego rozwoju lokalnego. Management and Administration Journal, 42(115), 211-225. https://czasopisma.uph.edu.pl/znadministracja/article/view/390