ZARZĄDZANIE WIEDZĄ KLIENTA (CKM) Z WYKORZYSTANIEMPROCESÓW ORGANIZACYJNEGO UCZENIA SIĘ

Autor

DOI:

https://doi.org/10.34739/maj.2024.02.05

Słowa kluczowe:

zarządzanie wiedzą, zarządzanie wiedzą klienta, proces organizacyjnego uczenia się

Abstrakt

Artykuł przedstawia rolę i istotę zarządzania wiedzą klienta (CKM). Opisuje związek zarządzania wiedzą i CKM. Głównym celem jest przedstawienie wykorzystania w CKM procesów organizacyjnego uczenia się. Scharakteryzowano procesy organizacyjnego uczenia się w oparciu o autorską koncepcję subprocesów tradycyjnego, empirycznego i cybernetycznego
uczenia się organizacji, cykle przebiegu tych procesów, zmieniane rodzaje wiedzy, główne procesy wiedzy i jej kategorie w CKM. Podano też przykładowe instrumenty realizacji organizacyjnego uczenia się w CKM. Publikacja prezentuje wyniki badań naukowych przeprowadzonych w ramach projektu nr 052/ZZZ/2023/POT finansowanego ze środków subwencji przyznanej Uniwersytetowi Ekonomicznemu w Krakowie.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Bibliografia

Alavi, M., Leidner, D.E. (2001). Knowledge management and knowledge management systems: Conceptual foundations and research issues. MIS quarterly, 107-136.

Belkahla, W., Triki, A. (2011). Customer knowledge enabled innovation capability: proposing measurement scale. Journal of Knowledge Management, 15(4), 648-674. DOI: https://doi.org/10.1108/13673271111152009.

Chaithanapat, P., Rakthin, S. (2021). Customer knowledge management in SMEs: Review and research agenda. Knowledge and Process Management, 28(1), 71-89. DOI: 10.1002/kpm.1653.

Curado, C., Bontis, N. (2006). The knowledge-based view of the firm and its theoretical precursor. International Journal of Learning and Intellectual Capital, 3(4), 367-381.

Dieng-Kuntz, R. (2006). Corporate Semantic Webs, in: Schwartz, D. (Ed.), Encyclopedia of Knowledge Management (pp. 67-80). Hershey–London–Melbourne–Singapore: Idea Group Reference.

Gawron, I., Mikuła, B. (2020). Wprowadzenie do zarządzania. Rozwój, funkcje, koncepcje. [Intro-duction to management. Development, functions, concepts]. Nowy Sącz: Wydawnictwo Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nowym Sączu.

Ge, Y. (2022). The impact of dynamic knowledge management capability on enterprise innovation performance. Operations Management Research, 15(3), 1048-1059. DOI: https://doi.org/10.1007/s12063-021-00251-7.

Gebert, H., Geib, M., Kolbe, L., Brenner, W. (2003). Knowledge-enabled customer relationship management: integrating customer relationship management and knowledge management concepts. Journal of Knowledge Management, 7(5), 107-123.

Gibbert, M., Leibold, M., Probst, G. (2002). Five styles of customer knowledge management, and how smart companies use them to create value. European Management Journal, 20(5), 459-469.

Khosravi, A., Rajabzadeh, M., Zaloga, V., Dyadyura, I. (2022). Customer knowledge management in enterprise software development companies: organizational, human and technological perspective. Management Systems in Production Engineering, 30(4), 291-297. DOI:10.2478/mspe-2022-0037.

Kuchta, P., Zajkowska, M., Boguszewicz-Kreft, M. (2018). Wiedza klienta jako strategiczny zasób przedsiębiorstwa w kontekście rozwoju innowacji. [Customer knowledge as a strategic enterprise resource in the context of innovation development], Zarządzanie i Finanse, 16(3.3), 147-158.

Maier, R. (2002). Knowledge Management Systems. Information and Communication Technologies for Knowledge Management. Berlin: Springer-Verlag.

Mazur, J., Rószkiewicz, M., Strzyżewska, M. (2008). Orientacja na wiedzę a wyniki ekonomiczne przedsiębiorstwa: wyniki badań średnich przedsiębiorstw funkcjonujących w Polsce. [Knowledge orientation and the economic results of the enterprise: research results of medium-sized enterprises operating in Poland]. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie – Oficyna Wydawnicza.

Miake, A.H.S., Carvalho, R.B., Pinto, M. (2014). Gestão do conhecimento do cliente (CKM): interfaces e sinergias entre a gestão do relacionamento com clientes (CRM) e as ferramentas de gestão do conhecimento, in: XVII Semead. Seminários em Admi-nistração. FEA-USP, São Paulo.

Mikuła, B. (2005a). Procesy organizacyjnego uczenia się w aliansie strategicznym. [Organizational learning processes in a strategic alliance], Przegląd Organizacji (5), 9-12.

Mikuła, B. (2005b). Procesy uczenia się w organizacji. [Learning processes in the organization], Ze-szyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie (672), 19-34.

Mikuła, B. (2018). Knowledge Management System in the Enterprise and Customer Knowledge Management in Contemporary Issues, in: Babić, V. (Ed.). Economics, Business and Management (19-27). Kragujevac: Faculty of Economics, University of Kragujevac.

Mikuła, B. (2021). CKM jako narzędzie poprawy jakości produktów i relacji z klientami [CKM as a tool for improving product quality and customer relations], in: Stan i perspektywy rozwoju jakości w XXI wieku: rozwiązania i dylematy. Księga jubileuszowa z okazji 45-lecia pracy naukowej Profesor Elżbiety Skrzypek [The state and prospects of quality development in the 21st century: solutions and dilemmas. Jubilee book on the occasion of the 45th anniversary of the scientific work of Professor Elżbieta Skrzypek] (pp. 235-246). S. Tkaczyk, T. Wawak (Eds.). Lublin: Uni-wersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.

Mikuła, B. (2022). Organizacja ucząca się – rodzaje, poziomy, sposoby i ograniczenia uczenia się przedsiębiorstwa. [Learning organization – types, levels, methods and limitations of enterprise learning], in: Uwarunkowania współczesnego zarządzania [Conditions of contemporary management] (16-31). Makowiec, M., Mikuła, B. (red.). Nowy Sącz: Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Sączu.

Mikuła, B. (2023). Transfer wiedzy i instrumentalizacja jego realizacji w zarządzaniu wiedzą klienta. [Knowledge transfer and instrumentalization of its implementation in client knowledge management], e-mentor, 3(100), 12-21, DOI: https://doi.org /10.15219/em100.1619.

Mikuła, B., Pietruszka-Ortyl, A., Potocki, A. (2002). Zarządzanie przedsiębiorstwem XXI wieku. Wybrane koncepcje i metody. [Business management of the 21st century. Selected concepts and methods], Warszawa: Difin.

Nonaka, I., Takeuchi, H. (2000). Kreowanie wiedzy w organizacji. [Creating knowledge in the organization]. Warszawa: Poltext.

Paquette, S. (2006). Customer Knowledge Management. in: Encyclopedia of Knowledge Management (90-96). Schwartz, D. (Ed.). Hershey–London–Melbourne–Singapore: Idea Group Refer-ence.

Rollins, M., Halinen, A. (2005). Customer knowledge management competence: Towards a theoretical framework. in: Proceedings of the 38th Annual Hawaii International Conference on System Sciences (pp. 1-10), Hawaii: IEEE.

Sawhney, M., Prandelli, E. (2000). Beyond customer knowledge management: customers as knowledge co-creators. in: Knowledge management and virtual organizations (pp. 258-281). IGI Global.

Śliwińska, I. (2016). Customer knowledge management in the example of functional food, in: Knowledge – economy – society. Strategies, concepts and instruments of management (pp. 199-205). R. Oczkowska, A. Jaki i B. Mikuła (Eds.), Cracow: Cracow University of Economics, Foundation of the Cracow University of Economics.

Valente, R. (2020). The knowledge-based economy: an integrated macroeconomic and management approach to the analysis of major forces affecting the evolution of modern economies. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy (62), 256-277, DOI: 10.15584/nsawg.2020.2.17.

Pobrania

Opublikowane

2024-12-19

Jak cytować

Mikuła, B. (2024). ZARZĄDZANIE WIEDZĄ KLIENTA (CKM) Z WYKORZYSTANIEMPROCESÓW ORGANIZACYJNEGO UCZENIA SIĘ. Management and Administration Journal, 63(2). https://doi.org/10.34739/maj.2024.02.05