PRZEGLĄD LITERATURY I ANALIZA BADAŃ PRZEPROWADZONYCH W EUROPIE NA TEMAT „HEALTH LITERACY”
DOI:
https://doi.org/10.34739/zn.2023.61.13Słowa kluczowe:
świadomość zdrowotna, ramy wiedzy zdrowotnej, Kwestionariusz Europejskiego Badania Kompetencji Zdrowotnych, Światowa Organizacja ZdrowiaAbstrakt
Wg Światowej Organizacji Zdrowia “Health Literacy” umiejętności poznawcze i społeczne determinują motywację i zdolność osób do uzyskania dostępu, rozumienia i wykorzystywania informacji w sposób, który promuje i utrzymuje dobre zdrowie. Celem artykułu jest przybliżenie pojęcia „Health Literacy”, jego uwarunkowań i konsekwencji, jak również przegląd badań przeprowadzonych w Europie. W tym celu przeprowadzono przegląd piśmiennictwa. Zastosowano metodę analizy i krytyki piśmiennictwa. Artykuł określa zakres badań dotyczących świadomości zdrowotnej “Health Literacy” w Europie z wykorzystaniem Europejskiego Kwestionariusza Kompetencji Zdrowotnych (European Health Literacy Survey Questionnaire – HLS-EU-Q16). Im większa świadomość zdrowotna “Health Literacy” ludzi, tym lepsze rozumienie profilaktyki i leczenia. Niska świadomość zdrowotna to straty finansowe zarówn osobiste jak i globalne. Wysoka Health Literacy umożliwia dobrą profilaktykę, która jest najlepszą i najtańszą metodą w każdym systemie zdrowotnym.
Pobrania
Pobrania
Opublikowane
Wersje
- 2024-05-28 - (2)
- 2024-03-26 - (1)
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Zeszyty Naukowe UwS seria Administracja i Zarządzanie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.