POSZUKIWANIE ALTERNATYWNYCH MOŻLIWOŚCI POPRAWY WARUNKÓW ŻYCIA MIESZKAŃCÓW MIAST POPRZEZ MODYFIKACJE PRZEPŁYWU RUCHU DROGOWEGO
DOI:
https://doi.org/10.34739/zn.2023.61.12Słowa kluczowe:
korki drogowe, aglomeracje miejskie, logistyka miejska, infrastruktura transportowa, smogAbstrakt
Zidentyfikowanie najlepszych praktyk w zakresie organizacji ruchu i infrastruktury drogowej w aglomeracjach miejskich wskazuje na niską ich efektywność w zakresie przepływów w ruchu drogowym. Pozyskanie i synteza dostępnej wiedzy ma na celu opracowanie efektywnych koncepcji organizacyjnych i technicznych rozwiązań, które pomogą w zmniejszeniu występowania korków drogowych w aglomeracjach miejskich. Nowoczesne miasto lub obszar zurbanizowany jest systemem “połączonych naczyń", które wpływają na komfort życia ludzi. Jeden z głównych czynników determinujących satysfakcję z życia w miastach to jakość życia. Podlega on wpływom m.in. dostępności udogodnień lub przestrzeni miejskiej związanej z podejmowaniem wysiłku w celu przemieszczenia się, co często wiąże się z wysiłkiem emocjonalnym, czasowym i kosztowym. Przemieszczanie się ludzi napotyka wiele ograniczeń wynikających z zarządzania obszarem zurbanizowanym. Przeprowadzone badania teoretyczne wskazują, że skuteczne zmniejszenie korków drogowych w aglomeracjach miejskich wymaga kombinacji różnych koncepcji organizacyjnych i technicznych rozwiązań. Najlepsze praktyki w zakresie organizacji ruchu i infrastruktury drogowej obejmują między innymi rozwijanie sieci transportu publicznego, wdrożenie systemów inteligentnego transportu, stosowanie opłat drogowych zmiennych w czasie i planowanie przestrzenne uwzględniające ruch drogowy. Oczywiście autorzy zdają sobie sprawę, że radykalne ograniczenie ruchu drogowego w miastach jest możliwe dzięki wykorzystaniu różnych rozwiązań technicznych i organizacyjnych, takich jak: promowanie alternatywnych środków transportu.
Pobrania
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Zeszyty Naukowe UwS seria Administracja i Zarządzanie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.