PRAWNE, INSTYTUCJONALNE ORAZ FINANSOWE FORMY POMOCY PAŃSTWA STUDENTOM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI
DOI:
https://doi.org/10.34739/zn.2023.61.20Słowa kluczowe:
niepełnosprawność, osoba niepełnosprawna, student z niepełnosprawnościąAbstrakt
Jednym z największych wyzwań współczesnego państwa jest dbałość i zapewnienie dobrego życia jego obywatelom. Szczególnej troski wymagają osoby starsze i z niepełnosprawnościami. Oznacza to, że od państwa oczekuje się specjalnych działań w tym zakresie, gdyż są to często inne potrzeby i problemy niż w przypadku osób pełno-sprawnych. Od wielu lat obserwuje się w Polsce liczne inicjatywy, które tym wymaganiom mają sprostać. Począwszy od tworzenia ram prawnych, administracyjnych czy organizacyjnych, a skończywszy na przekazywaniu środków finansowych na ich realizację. To ostatnie zagadnienie jest przedmiotem niniejszego artykułu. W trudnych czasach popandemicznych, z wojną w tle i w sytuacji coraz intensywniejszego kryzysu gospodarczego, kwestie finansowe nabierają szczególnego znaczenia. Celem artykułu jest analiza systemu finansowania potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Charakterystyce zostały poddane instytucje wsparcia, mechanizmy ich funkcjonowania, a przede wszystkim kwestie finansowe. Szczególną uwagę zwrócono na sytuację finansową studentów z niepełnosprawnościami w Polsce. Analiza rozbudowanego systemu wsparcia studentów z niepełnosprawnościami w odniesieniu do niskiego wskaźnika tej grupy studentów pośród wszystkich w Polsce sugeruje, że to nie względy finansowe są głównym ograniczeniem procesu studiowania dla młodych ludzi z niepełnosprawnościami.
Pobrania
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Zeszyty Naukowe UPH seria Administracja i Zarządzanie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.