KOMPETENCJE PRZYSZŁOŚCI W ŚWIETLE ZMIAN ZACHODZĄCYCH W DUŻYCH PRZEDSIĘBIORSTWACH
DOI:
https://doi.org/10.34739/zn.2023.61.11Słowa kluczowe:
kompetencje przyszłości, środowisko organizacji, praca zdalna i stacjonarnaAbstrakt
Rzeczywistość na rynku pracy podlega nieustannym zmianom. Zmiany te determinowane są zarówno czynnikami wewnętrznymi, jak i zewnętrznymi. Duża transformacja rynku pracy miała miejsce w okresie pandemii COVID-19 i w chwili rozpoczęcia wojny rosyjsko-ukraińskiej. Konsekwencje obu wspomnianych zdarzeń zaliczają się do czynników zewnętrznych. To one sprawiły, że zarówno oczekiwania pracodawców, jak i pracowników, oraz oferta oferowana przez obie grupy uczestników rynku pracy, zderzyły się ze sobą od nowa i obnażyły posiadane kompetencje, jak również deficyty w ich zakresie. Z uwagi na intencję artykułu, uwaga skupi się przede wszystkim na warunkach stworzonych przez pracodawcę w dużych przedsiębiorstwach i ich wpływie na wzmocnienie i rozwój kompetencji przyszłości. Przeprowadzone badania ankietowe wskazują na konieczność wprowadzania zmian w procesie organizacji pracy, które będą sprzyjały rozwojowi kompetencji przyszłości. Badania przeprowadzono z uwzględnieniem zmian społecznych w otoczeniu zewnętrznym organizacji oraz zmian, które zmuszony był wprowadzić pracodawca w odpowiedzi na zmieniające się otoczenie, m.in. pracę zdalną. Tym samym zagadnieniami poruszonymi w badaniach, oprócz kompetencji przyszłości, były zmiany organizacyjne, wobec których został postawiony pracownik. Na podstawie uzyskanych wyników zostały sformułowane rekomendacje.
Pobrania
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Zeszyty Naukowe UwS seria Administracja i Zarządzanie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.