KOMPETENCJE PRZYSZŁOŚCI W ŚWIETLE ZMIAN ZACHODZĄCYCH W DUŻYCH PRZEDSIĘBIORSTWACH

Autor

DOI:

https://doi.org/10.34739/zn.2023.61.11

Słowa kluczowe:

kompetencje przyszłości, środowisko organizacji, praca zdalna i stacjonarna

Abstrakt

Rzeczywistość na rynku pracy podlega nieustannym zmianom. Zmiany te determinowane są zarówno czynnikami wewnętrznymi, jak i zewnętrznymi. Duża transformacja rynku pracy miała miejsce w okresie pandemii COVID-19 i w chwili rozpoczęcia wojny rosyjsko-ukraińskiej. Konsekwencje obu wspomnianych zdarzeń zaliczają się do czynników zewnętrznych. To one sprawiły, że zarówno oczekiwania pracodawców, jak i pracowników, oraz oferta oferowana przez obie grupy uczestników rynku pracy, zderzyły się ze sobą od nowa i obnażyły posiadane kompetencje, jak również deficyty w ich zakresie. Z uwagi na intencję artykułu, uwaga skupi się przede wszystkim na warunkach stworzonych przez pracodawcę w dużych przedsiębiorstwach i ich wpływie na wzmocnienie i rozwój kompetencji przyszłości. Przeprowadzone badania ankietowe wskazują na konieczność wprowadzania zmian w procesie organizacji pracy, które będą sprzyjały rozwojowi kompetencji przyszłości. Badania przeprowadzono z uwzględnieniem zmian społecznych w otoczeniu zewnętrznym organizacji oraz zmian, które zmuszony był wprowadzić pracodawca w odpowiedzi na zmieniające się otoczenie, m.in. pracę zdalną. Tym samym zagadnieniami poruszonymi w badaniach, oprócz kompetencji przyszłości, były zmiany organizacyjne, wobec których został postawiony pracownik. Na podstawie uzyskanych wyników zostały sformułowane rekomendacje.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Opublikowane

2024-03-07

Jak cytować

Miętkiewicz, M., Brzychcy, K., Ziemkiewicz-Gawlik, I., & Jaroszewski, K. (2024). KOMPETENCJE PRZYSZŁOŚCI W ŚWIETLE ZMIAN ZACHODZĄCYCH W DUŻYCH PRZEDSIĘBIORSTWACH. Management and Administration Journal, 61(134). https://doi.org/10.34739/zn.2023.61.11