TEORETYCZNE I PRAKTYCZNE DYLEMATY DEFINIOWANIA POJĘCIA INNOWACJE
DOI:
https://doi.org/10.34739/zn.2023.61.19Słowa kluczowe:
innowacje, istota innowacji, konkurencyjność, przesiębiorstwoAbstrakt
Innowacje mogą przybierać formy: wdrożenia zmodernizowanego procesu, metody lub praktycznych rozwiązań w przedsiębiorstwie, ukierunkowanych na osiągnięcie konkretnych korzyści w sferze ekonomicznej i społecznej. Innowacje są związane z określonymi zmianami w różnych obszarach funkcjonalnych organizacji, w tym także – personalnym. Celem poznawczym publikacji jest zaprezentowanie pojęcia innowacje w oparciu o wybraną – krajową i obcojęzyczną – literaturę przedmiotu. Celem badawczym stało się rozpoznanie, jak w praktyce gospodarczej określane są innowacje, zwłaszcza w odniesieniu do obszaru personalnego. Problem badawczy ukierunkowany został na uzyskanie odpowiedzi na pytanie dotyczące postrzegania pojęcia innowacje w obszarze personalnym. Przyjęto założenie, że innowacja w obszarze personalnym jest rozumiana jako wdrożenie ulepszonego procesu, metody lub rozwiązań w realizacji funkcji personalnej. Dane empiryczne uzyskano przy wykorzystaniu techniki badania ankietowego z zastosowaniem kwestionariusza ankiety. Badania empiryczne zostały scharakteryzowane przez: podmiot, przedmiot, czas oraz przestrzeń badawczą. Najważniejsze ustalenia wskazują na fakt, że niemal połowa ankietowanych postrzega innowacje jako proces, metodę lub rozwiązanie w realizacji funkcji personalnej. Wnioski z badań sprowadzają się do stwierdzenia, że koncepcja schumpeterowska (promująca rozumienie innowacji jako pierwsze zastosowanie danego wynalazku w gospodarce) okazała się raczej odległą dla współczesnych praktyków.
Pobrania
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Zeszyty Naukowe UPH seria Administracja i Zarządzanie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.