TEORETYCZNE I PRAKTYCZNE DYLEMATY DEFINIOWANIA POJĘCIA INNOWACJE

Autor

DOI:

https://doi.org/10.34739/zn.2023.61.19

Słowa kluczowe:

innowacje, istota innowacji, konkurencyjność, przesiębiorstwo

Abstrakt

Innowacje mogą przybierać formy: wdrożenia zmodernizowanego procesu, metody lub praktycznych rozwiązań w przedsiębiorstwie, ukierunkowanych na osiągnięcie konkretnych korzyści w sferze ekonomicznej i społecznej. Innowacje są związane z określonymi zmianami w różnych obszarach funkcjonalnych organizacji, w tym także – personalnym. Celem poznawczym publikacji jest zaprezentowanie pojęcia innowacje w oparciu o wybraną – krajową i obcojęzyczną – literaturę przedmiotu. Celem badawczym stało się rozpoznanie, jak w praktyce gospodarczej określane są innowacje, zwłaszcza w odniesieniu do obszaru personalnego. Problem badawczy ukierunkowany został na uzyskanie odpowiedzi na pytanie dotyczące postrzegania pojęcia innowacje w obszarze personalnym. Przyjęto założenie, że innowacja w obszarze personalnym jest rozumiana jako wdrożenie ulepszonego procesu, metody lub rozwiązań w realizacji funkcji personalnej. Dane empiryczne uzyskano przy wykorzystaniu techniki badania ankietowego z zastosowaniem kwestionariusza ankiety. Badania empiryczne zostały scharakteryzowane przez: podmiot, przedmiot, czas oraz przestrzeń badawczą. Najważniejsze ustalenia wskazują na fakt, że niemal połowa ankietowanych postrzega innowacje jako proces, metodę lub rozwiązanie w realizacji funkcji personalnej. Wnioski z badań sprowadzają się do stwierdzenia, że koncepcja schumpeterowska (promująca rozumienie innowacji jako pierwsze zastosowanie danego wynalazku w gospodarce) okazała się raczej odległą dla współczesnych praktyków.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Opublikowane

2024-04-26

Jak cytować

Myjak, T. (2024). TEORETYCZNE I PRAKTYCZNE DYLEMATY DEFINIOWANIA POJĘCIA INNOWACJE. Management and Administration Journal, 61(134). https://doi.org/10.34739/zn.2023.61.19