Zarządzanie wiedzą w służbie zdrowia na przykładzie grupy zawodowej pielęgniarek i położnych
Knowledge management in the health service on the example of the nurses and midwives professional group
Słowa kluczowe:
intellectual capital, nurses, midwives, postgraduate trainingAbstrakt
Kapitał intelektualny rozumiany jest jako wiedza „zawarta” w ludziach. Do głównych jego składników należą umiejętności pracowników oraz ich doświadczenie. Umiejętne zarządzanie kapitałem intelektualnym przynosi wymierne efekty, m.in. wzrost wartości kapitału intelektualnego, możliwość eliminacji błędów, poszerzanie wiedzy i wzrost kreatywności. Dotyczy to wszystkich firm, w tym także jednostek ochrony zdrowia. Ich działalność w tym zakresie jest dodatkowo obwarowana ustaleniami prawnymi, nakładającymi na fachowych pracowników służby zdrowia obowiązek podyplomowego doskonalenia zawodowego. W niniejszej pracy zaprezentowano rodzaje podejmowanego przez pielęgniarki i położne szkolenia podyplomowego oraz wielkość tego zjawiska, na przykładzie OIPiP w Olsztynie. Konkluzją jest opinia, że podnoszenie kwalifikacji przez personel jest korzystne dla firmy a jednocześnie może służyć jako narzędzie motywujące w procesie zarządzania personelem.