Czy budżetowanie zadaniowe w polskich jednostkach sektora finansów publicznych przynosi oczekiwane rezultaty?
Does performance budgeting in Polish public sector bring expected results?
Słowa kluczowe:
performance budgeting, evaluationAbstrakt
Doświadczenia europejskiego sektora finansów publicznych we wprowadzaniu
budżetowania zadaniowego wskazują, że samo ujęcie planu wydatków i kosztów w układ zadaniowy (w tzw. budżet prezentacyjny) nie przynosi oczekiwanych rezultatów, tj. podnoszenia
efektywności, skuteczności świadczenia usług publicznych oraz usprawnienia funkcjonowania
instytucji publicznych. Po pierwszych latach wdrażania budżetu zadaniowego w polskim podsektorze rządowym można stwierdzić, że niezbędne są daleko idące zmiany: przejście z sektorowych zasad zarządzania na zarządzanie zadaniowe, przedefiniowanie celów, poprawa systemu mierników i wreszcie ocena efektywności i skuteczności budżetu. Proces ten może trwać
wiele lat, jednak dopiero po jego przeprowadzeniu możliwe będzie osiągniecie podstawowego
celu budżetowania zadaniowego: powiązanie uzyskiwanych efektów z alokacją zasobów. Bez
dążenia do budżetu efektywnościowego, budżetowanie zadaniowe jest jedynie kolejną uciążliwą dla służb finansowych procedurą przenoszenia tradycyjnie ujmowanych wydatków w dzia-
łach, rozdziałach i paragrafach do dokumentu wykonawczego, o niewielkim znaczeniu dla gospodarowanie środkami. W artykule podjęto próbą oceny dotychczasowych doświadczeń
w planowaniu i wdrażaniu budżetu zadaniowego państwa dla wybranej Funkcji 17. „Kształtowanie rozwoju regionalnego kraju” pod względem kryteriów skuteczności i trafności.