FRANCHISING AS BOTH A NETWORK PHENOMENON AND AN INSTRUMENT FOR THE DISSEMINATION OF KNOWLEDGE AND KNOW-HOW

Autor

DOI:

https://doi.org/10.34739/zn.2021.55.05

Słowa kluczowe:

franchising, knowledge, know-how, network

Abstrakt

Zasadniczym celem napisania niniejszego artykułu jest próba przedstawienia specyfiki odgrywających coraz większą rolę w polskim obrocie gospodarczym sieci franchisingowych oraz scharakteryzowania ich jako instrumentu służącego do przekazywania i upowszechniania wiedzy wśród uczestników danego systemu dystrybucyjnego czy też jego klientów. Pragnęliśmy ponadto zwrócić uwagę na to, że jakkolwiek franczyza stanowi rodzaj zjawiska o charakterze sieciowym, to jednak zarazem wykazuje ona swoje szczególne właściwości, które odróżniają ją od klasycznego modelu sieci organizacyjnej. Dotyczy to zwłaszcza zarządzania w ramach tego typu systemu przepływem posiadanego przez organizatora sieci zasobu wiedzy, ponieważ służy to zarówno przekazaniu jej uczestnikom pomysłu na własny biznes, jak i ewentualnemu modyfikowaniu sposobów jego prowadzenia. W artykule starano się wskazać na to, iż o rosnącej popularności franchisingu wydają się właśnie przesądzać specyficzne cechy tej formy współpracy gospodarczej przedsiębiorców.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Opublikowane

2021-11-01

Jak cytować

CZERNICKI, P., & BRODOWSKA-SZEWCZUK, J. (2021). FRANCHISING AS BOTH A NETWORK PHENOMENON AND AN INSTRUMENT FOR THE DISSEMINATION OF KNOWLEDGE AND KNOW-HOW. Management and Administration Journal, 55(128), 37-46. https://doi.org/10.34739/zn.2021.55.05