Wpływ wytycznych (procedur, instrukcji, list kontrolnych) na pracę personelu służby inżynieryjno-lotniczej w procesie obsługi samolotów szkolno-treningowych. Wybrane problemy bezpieczeństwa

Autor

DOI:

https://doi.org/10.34739/dsd.2024.01.11

Słowa kluczowe:

procedury, instrukcje, listy kontrolne, proces obsługi, samolot szkolno-treningowy, bezpieczeństwo lotów

Abstrakt

W czasie realizacji procesu obsługi samolotów szkolno-treningowych szczególne zasoby stanowią wyposażenie, potencjał ludzki i finansowy oraz wytyczne dotyczące realizacji procesu, czyli procedury, instrukcje, wymagania techniczne czy listy kontrolne. Celem tego artykułu jest ukazanie znaczenia wytycznych dotyczących procesu obsługi samolotów szkolno-treningowych w zagwarantowaniu bezpieczeństwa lotów. Badania oparto na metodach teoretycznych oraz empirycznych. Przeprowadzone badania empiryczne pozwoliły na poznanie opinii personelu SIL na temat implementowanych wytycznych realizacji obsług samolotów szkolno-treningowych. Część personelu wskazała na potencjalne problemy z nieodpowiednio skonstruowanymi procedurami, niewłaściwą (nieformalną) realizacją obsług przez personel, omijaniem niektórych wymaganych sprawdzeń i testów czy ograniczeniami czasowymi. Przyswojenie procedur oraz instrukcji, a następnie ich skuteczne implementowanie w codziennej pracy na sprzęcie lotniczym ma na celu zmniejszenie ryzyka wystąpienia incydentów lotniczych.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Pobrania

Opublikowane

10.12.2024

Jak cytować

Sztobryn, M. (2024). Wpływ wytycznych (procedur, instrukcji, list kontrolnych) na pracę personelu służby inżynieryjno-lotniczej w procesie obsługi samolotów szkolno-treningowych. Wybrane problemy bezpieczeństwa. De Securitate Et Defensione. O Bezpieczeństwie I Obronności, 10(1), 206-219. https://doi.org/10.34739/dsd.2024.01.11