Jan Amos Komeński – jego życie i twórczość, recepcja studentki pedagogiki

Autor

  • Anna Agnieszka Borychowska

Abstrakt

Celem niniejszego tekstu jest przedstawienie najważniejszych faktów z życia Jana Amosa Ko-meńskiego, które stanowią o jego wielkości jako pedagoga. Jest to próba dokonania recepcji jego osoby oraz idei zawartych w jego spuściźnie pedagogicznej, również w odniesieniu do oceny jego dorobku przez polskich komeniologów. Zwracam szczególną uwagę na poczucie u Komeń-skiego misji dziejowej, dotyczącej odnowy moralnej ludzkości, która może dokonać się jedynie poprzez powszechny dostęp do edukacji, co jest zgodne z jego chrześcijańskim poglądem o równości wszystkich ludzi wobec Boga. W kręgach ludzi nauki Jan Amos Komeński uznawany jest za człowieka wielkiego pokroju, mającego zasługi w rozwoju nowożytnej myśli pedagogicz-nej, głównie jako prekursor uniwersalizmu w nauczaniu i stworzeniu koncepcji całościowego ujęcia systemu szkolnictwa. Chociaż od początków jego działalności pedagogicznej minęło już około 400 lat, jego idee nadal budzą zainteresowanie i są przedmiotem dyskusji.

Pobrania

Brak dostęþnych danych do wyświetlenia.

Pobrania

Opublikowane

2019-05-07

Jak cytować

Borychowska, A. A. (2019). Jan Amos Komeński – jego życie i twórczość, recepcja studentki pedagogiki. Siedleckie Zeszyty Komeniologiczne Seria Pedagogika, 4, 155–163. Pobrano z https://czasopisma.uph.edu.pl/szk/article/view/237