Działania zapobiegające ekskluzji społecznej. Perspektywa pedagoga

Autor

  • Magdalena Maria Ślusarczyk

Słowa kluczowe:

edukacja włączająca, inkluzja społeczna, ekskluzja społeczna, nauczyciel, szkoła w kontekście działań zapobiegających ekskluzji społecznej

Abstrakt

Inkluzja społeczna to stan, który wymaga od szkoły wyjścia naprzeciw potrzebom ucznia. W myśl inkluzji społecznej programy szkolne powinny być rekonstruowane i nakierunkowane na ucznia jako jednostkę indywidualną. Działania włączające koncentrują się więc na akceptacji różnorodności, ogólnym udostępnianiu edukacji, wprowadzaniu świadczeń dla odpowiednich grup dzieci bez wykluczania ich. Szkoła jest miejscem, gdzie idea edukacji inkluzyjnej powinna być wdrażana i realizowana, a jedną z osób, które powinny być aktywne w tym obszarze, jest pedagog, nauczyciel. Mówiąc o inkluzji w edukacji należy zauważyć, że powinna się ona opierać na trzech podstawowych wymiarach: psychologicznym, pedagogicznym i socjologicznym. W odniesieniu do tych obszarów najważniejszymi kwestiami inkluzji jest normalizacja, aktywne uczestniczenie i akceptacja różnorodności. W tworzeniu przestrzeni edukacji włączającej główną rolę przypisuje się nauczycielowi. To za jego osobą stoi tworzenie warunków społecznoemocjonalnych, właściwego klimatu emocjonalnego, relacji i komunikacji w społeczności szkolnej i klasowej. Warto zaznaczyć, że edukacja inkluzyjna staje się tym aspektem polskiej szkoły, który jest konieczny ze względu na postępujące zmiany w przepisach prawa.

Pobrania

Brak dostęþnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Al-Khamisy D., 2016: Nauczyciele wobec dylematu za czy przeciw inkluzji.

Inkluzja jako hasło czy rzeczywistość?, [w:] L. Pytka, T. Zacharuk,

M. Wiśniewska (red.), Perspektywy i doświadczenia edukacji inkluzyjnej,

UPH, Siedlce.

Babiarz M.Z., Rutkowski M., 2015: Inkluzja w edukacji - przestrzeń w różnorodności,

[w:] S. Sobczak, L. Pytka, T. Zacharuk (red.), Edukacja inkluzyjna.

Teoria – system – metoda, część 1, UPH, Siedlce.

Firkowska-Mankiewicz A., Edukacja włączająca zadaniem na dziś polskiej

szkoły [dostęp online: 23.02.2017),

https://www.ore.edu.pl/materiay-do-pobrania-41018/category/177-

ksztacenie-uczniw-niepenosprawnych-w-szkoach-oglnodostpnych.

Rafał-Łuniewska J., Zmiany warunków organizowania kształcenia specjalnego

[dostęp online: 20.02.2017), https://www.ore.edu.pl/materiaydo-

pobrania-41018/category/77-inne.

Sobczak S., Gaik B., 2015: Edukacja inkluzyjna jako proces edukacyjno-

-wychowawczy realizowany w szkole w interpretacji pedagogiki ponowoczesnej,

[w:] L. Pytka, T. Zacharuk, M. Wiśniewska (red.), Èlan

vital w edukacji inkluzyjnej i profilaktyce kreatywnej, UPH, Siedlce.

Tarwacki M., Edukacja włączająca – przyszłość polskiej edukacji,

[dostęp online: 20.02.2017), https://www.ore.edu.pl/materiay-dopobrania-

/category/177-ksztacenie-uczniwniepenosprawnych-

w-szkoach-oglnodostpnych.

Zacharuk T., 2008: Wprowadzenie do edukacji inkluzyjnej, UPH, Siedlce.

Pobrania

Opublikowane

2019-11-28

Jak cytować

Ślusarczyk, M. M. . (2019). Działania zapobiegające ekskluzji społecznej. Perspektywa pedagoga. Student Niepełnosprawny. Szkice I Rozprawy, 17(17(10)2017), 265–270. Pobrano z https://czasopisma.uph.edu.pl/studentniepelnosprawny/article/view/1230