Integracja dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w opiniach ich nauczycieli

Autor

  • Aneta Lew-Koralewicz

Słowa kluczowe:

zaburzenia ze spektrum autyzmu, nauczyciele, integracja, inkluzja

Abstrakt

Celem artykułu jest przedstawienie problemu integracji dzieci z autyzmem na podstawie opinii ich nauczycieli. Badaniem objęto 60 nauczycieli przedszkoli i szkoły podstawowej pracujących z dziećmi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w grupach integracyjnych oraz w edukacji włączającej. Wykorzystano dwa narzędzia badawcze – kwestionariusz ankiety w opracowaniu własnym oraz Skalę Zadowolenia z Kształcenia Integracyjnego (ZKI-N) autorstwa G. Wiącka. Rezultaty badań ukazały, że nauczyciele są pozytywnie nastawieni do edukacji integracyjnej uczniów z autyzmem, ale uzależniają jej możliwość od poziomu funkcjonowania dziecka. Nauczyciele zauważają również trudności w procesie integracji społecznej dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu objętych edukacją integracyjną i włączającą.

Pobrania

Brak dostęþnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

American Psychiatric Association, 2013, Diagnostic and statistical manual of
mental disorders (5th ed.), Washington, DC.
Barłóg K., 2001, Efekty procesu integracji dzieci pełnosprawnych oraz z mózgowym
porażeniam dziecięcym w młodszym wieku szkolnym,
Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów.
Chrzanowska I., 2015, Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności,
Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Baran J., 2008, Uczeń z niepełnosprawnością intelektualną i poczuciem sieroctwa
duchowego w systemie szkolnym, [w:] Z. Gajdzica, J. Rottermund,
A. Klinik (red.), Uczeń niepełnosprawny i jego nauczyciel w przestrzeni
szkoły, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, s. 125-132.
Cytowska B., 2008, Realizacja założeń integracji przedszkolnej a zaspokajanie
potrzeb i dostrzeganie możliwości dzieci w wieku od 3 do 10 lat, [w:]
Z. Gajdzica, J. Rottermund, A. Klinik (red.), Uczeń niepełnosprawny
i jego nauczyciel w przestrzeni szkoły, Oficyna Wydawnicza „Impuls”,
Kraków, s. 133-142.
de Boer S.R., 2009, Successful Inclusion for Student with Autism, John Wiley
and Sons, San Francisco.
Gajdzica Z., 2011, Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych, Oficyna
Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Gołubiew M., Krause A., 2007, Szkolnictwo specjalne – krajobraz po reformie,
[w:] Z. Janiszewska-Nieścioruk (red.), Problemy edukacji integracyjnej
dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną, Oficyna Wydawnicza
„Impuls”, Kraków, s. 77-90.
Janiszewska-Nieścioruk Z., 1999, Koncepcje społecznej integracji dzieci niepełnosprawnych,
[w:] A. Maciarz (red.), Z teorii i badań społecznej integracji
dzieci niepełnosprawnych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków,
s. 16-18.
Janiszewska-Nieścioruk Z., 2005, Wyznaczniki akceptacji dzieci niepełnosprawnych
przez pełnosprawnych rówieśników w okresie wczesnoszkolnym,
[w:] W. Pilecka, A. Ozga, P. Kurtka (red.), Dziecko ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi w ekosystemie, Wydawnictwo
Akademii Świętokrzyskiej, Kielce, s. 103-111.
Lew-Koralewicz A., 2017, Kompetencje społeczne a funkcjonowanie ucznia
z autyzmem w szkole ogólnodostępnej, [w:] K. Barłóg (red.), Dziecko
z autyzmem wyzwaniem dla współczesnej szkoły, Wyd. UR, Rzeszów,
s. 34-47.
Lipińska L., 2000, Zaspokajanie potrzeb psychicznych dzieci niepełnosprawnych
w klasach integracyjnych, [w:] A. Rakowska, J. Baran (red.), Dylematy
pedagogiki specjalnej, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej,
Kraków, s. 128-133.
Maciarz A., 2007, Dylematy edukacji specjalnej w klasach integracyjnych, [w:]
Z. Janiszewska-Nieścioruk (red.), Problemy edukacji integracyjnej dzieci
i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną, Oficyna Wydawnicza
„Impuls”, Kraków, s. 33-41.
Pisula E., 2005, Małe dziecko z autyzmem, GWP, Gdańsk.
Sadowska S., Janiszewska-Nieścioruk Z., 2015, O dobrodziejstwie starej, dobrej
szkoły specjalnej w perspektywie realizacji obowiązku szkolnego przez
uczniów niepełnosprawnych – napięcia pomiędzy ideą integracji a rzeczywistością,
„Przegląd Badań Edukacyjnych” nr 21, s. 137-152.
Thompson J., 2013, Specjalne potrzeby edukacyjne. Wskazówki dla nauczyciela,
PWN, Warszawa.
Twardowski A., 2007, Dylematy integracyjnego kształcenia dzieci i młodzieży
z niepełnosprawnością, [w:] Z. Janiszewska-Nieścioruk (red.), Problemy
edukacji integracyjnej dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną,
Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, s. 13-31.
Wiącek G., 2008, Efektywna integracja szkolna, Towarzystwo Naukowe KUL,
Lublin.
Rozporządzenie MEN w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania
i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych
społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
Dz.U. 2015, poz. 1113, Dz.U. 2017, poz. 1578.

Pobrania

Opublikowane

2019-11-27

Jak cytować

Lew-Koralewicz, A. (2019). Integracja dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w opiniach ich nauczycieli. Student Niepełnosprawny. Szkice I Rozprawy, 18(18(11)2018), 221–237. Pobrano z https://czasopisma.uph.edu.pl/studentniepelnosprawny/article/view/1206