Stymulowanie pozytywnego nastawienia życiowego starszych osób z niepełnosprawnością poprzez aktywizację twórczą

Autor

  • Leszek Ploch

Słowa kluczowe:

starsza osoba z niepełnosprawnością, stymulowanie, ożywienie życiowe, emocje, cechy osobowości

Abstrakt

W artykule zwrócono uwagę na istotę stymulowania pozytywnego nastawienia starszych osób z niepełnosprawnością poprzez aktywność artystyczną w warunkach sprawowanej opieki instytucjonalnej na przykładzie charakterystyki 90 badanych przypadków (45 aktywnych twórczo oraz 45 nieaktywnych twórczo). Analiza obejmuje psychospołeczne aspekty włączania do aktywności twórczej osób starszych z niepełnosprawnością, jak również właściwości ich funkcjonowania w warunkach instytucjonalnej pomocy (m.in. typy aktywizacji twórczej, grupy możliwości zadań poznawczych, uwarunkowania średniej profilu sposobów radzenia sobie grupy starszych osób z niepełnosprawnością aktywnych twórczo i grupy biernej w różnych sytuacjach życiowych). W rezultacie przeprowadzonych analiz otrzymano charakterystykę wybranego zestawu cech osobowości ułatwiających ujawnianie się ożywienia życiowego oraz pozytywnego nastawienia badanych. Wymiarem osobowości, który zgodnie z oczekiwaniami sformułowanymi w pytaniach okazał się pozostawać w związku z twórczością przejawianą przez osoby badane oraz dającym się odnotować uznaniem otoczenia, jest sumienność.

Pobrania

Brak dostęþnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Bilikiewicz T., 1989, Psychiatria kliniczna, PZWL, Warszawa.
Borowicz A., Jóźwiak A., Kostka J., 2010, Fizjoterapia w geriatrii,
Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa.
Dobrołowicz W., Karwowski M. (red.), 2002, W stronę kreatywności,
Wydawictwo APS, Warszawa.
Dziemidok B., 1992, Sztuka, wartości, emocje, Fundacja dla Instytutu Kultury,
Warszawa.
Gąsienica-Szostak A., 2003, Muzykoterapia w rehabilitacji i profilaktyce,
Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa.
Florczykiewicz J., 2010, Twórczość i sztuka w resocjalizacji, Niepaństwowa
Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Białymstoku, Białystok.
Frysztacki K., Piątek K. (red.), 2002, Wielowymiarowość pracy socjalnej,
Wydawnictwo Akapit, Toruń.
Góralski A., 2003, Teoria twórczości, Eseje filozoficzne i pedagogiczne,
Wydawnictwo APS, Warszawa.
Hall C.S., Lindzey G., 2002, Teorie osobowości, PWN, Warszawa.
Kanios A., 2014, Praca socjalna: zagadnienia teoretyczne i metodyczne,
Wydawnictwo UMCS, Lublin.
Kantowicz E., 2013, Pedagogika (w) pracy socjalnej, Wydawnictwo Uniwersytetu
Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn.
Kazaczuk L., 1995, Terapia zajęciowa w domach pomocy społecznej,
Wydawnictwo Interart, Warszawa.
Knapik M., Sacher W.A. (red.), 2004, Sztuka w edukacji i terapii, Oficyna
Wydawnicza Impuls, Kraków.
Konieczna E.J., 2007, Arteterapia w teorii i praktyce, Oficyna Wydawnicza
Impuls, Kraków.
Kowal A., 2004, Oblicza psychiatrii, Wydawnictwo Reprotekst, Kraków.
Marten Z., 2012, Psychologiczne aspekty w rehabilitacji osób niepełnosprawnych,
Wydawnictwo „ARKA”, Cieszyn.
Masłow A., 2001, Motywacja i osobowość, Instytut Wydawniczy PAX,
Warszawa.
Materska M., Tyszka T. (red.), 1992, Psychologia i poznanie, PWN, Warszawa.
Nęcka E., 2005, Psychologia twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne,
Gdańsk.
Pałuba M., 1997, Razem w sztuce i życiu, Wydawnictwo „Sic”, Warszawa.
Pilch T., Bauman T., 2010, Zasady badań pedagogicznych, Strategie ilościowe
i jakościowe, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa.
Piorunek M. (red.), 2014, Pomoc – wsparcie – poradnictwo: od teorii do praktyki,
Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
Ploch L., 2014a Konteksty aktywności artystycznej osób z niepełnosprawnością,
Wydawnictwo Difin, Warszawa.
Ploch L., 2014b, Wpływ postaw środowiska na twórczą obecność osób starszych
z niepełnosprawnością, Niepełnosprawność i Rehabilitacja
nr 4, IRSS, Warszawa.
Podgórski R., 2005, Statystyka dla studiów licencjackich, Polskie Wydawnictwo
Ekonomiczne, Warszawa.
Popek S., 2004, Twórczość w teorii i praktyce, Wydawnictwo UMCS,
Lublin.
Potocka M., 2007, Estetyka kontra sztuka, Kompromitacja założeń estetycznych
w konfrontacji ze sztuką nowoczesną, Fundacja Aletheia, Warszawa.
Tarkowska E., 1994, Życie codzienne w domach pomocy społecznej, Wydawnictwo
Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa.
Trafiałek E., Kieszkowska A., Solecka-Zuber R. (red.), 2004, Pomoc społeczna
i praca socjalna wobec problemów współczesności, Wydawnictwo
PWSZ, Tarnobrzeg.
Trzebińska E., 1998, Dwa wizerunki własnej osoby, Studia nad sposobami
rozumienia siebie, Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN,
Warszawa.
Rottermund J., Nowotny J., 2014, Terapia zajęciowa w rehabilitacji medycznej,
Wydawnictwo Medyczne alfa-medica press, Bielsko Biała.
Sawicka K., 1999, Socjoterapia, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej,
Warszawa.
Stasiakiewicz M., 1999, Twórczość i interakcja, Wydawnictwo Naukowe
UAM, Poznań.
Szmidt K.J., 2005, Pedagogika twórczość, Idee, aplikacje, rady na twórczą
drogę, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
Szulc W., 2012, Arteterapia, narodziny idei, ewolucja teorii, rozwój praktyki,
Wydawnictwo Difin, Warszawa.
Szulc W., 1997, Sztuka w służbie medycyny od antyku do postmodernizmu,
Wydawnictwo AM w Poznaniu, Poznań.
Wojciechowska-Charlak B., 2002, Środowiska opiekuńczo-wychowawcze,
Wydawnictwo Uczelniane Wszechnicy Świętokrzyskiej, Kielce.
Zawadzki B., Strelau J., Szczepaniak P., Śliwińska M., 1998, Inwentarz
osobowości NEO-FFI Costy i McCrae, Pracownia Testów Psychologicznych
PTP, Warszawa.

Pobrania

Opublikowane

2019-11-26

Jak cytować

Ploch, L. (2019). Stymulowanie pozytywnego nastawienia życiowego starszych osób z niepełnosprawnością poprzez aktywizację twórczą. Student Niepełnosprawny. Szkice I Rozprawy, 16(16(9), 281–307. Pobrano z https://czasopisma.uph.edu.pl/studentniepelnosprawny/article/view/1172