Rola diagnozy w procesie planowania postępowania włączającego młodzież niedostosowaną społecznie do uczestnictwa i partycypacji społecznej. Cele i zadania zespołu diagnostycznego w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym w Jaworku

Autor

  • Mariusz Dobijański

Słowa kluczowe:

młodzieżowy ośrodek wychowawczy, diagnoza, zespół diagnostyczny, inkluzja społeczna

Abstrakt

Celem niniejszego artykułu jest przybliżenie czytelnikowi modelu diagnozy stosowanej wobec chłopców niedostoswanych społecznie, wobec których na mocy wyroku sądu dla nieletnich zastosowano środek wychowawczy w postaci umieszczenia w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym. MOW w Jaworku to jedna z dziewięćdziesięciu pięciu placówek tego typu w Polsce, w której wykorzystywany jest autorski model diagnozy opartej na trzyetapowym postępowaniu diagnostycznym. Jego istotą jest zaprojektowanie właściwego ze względu na indywidualne potrzeby każdego z wychowanków procesu resocjalizacyjnego opartego na działaniach edukacyjnych (reedukacji i rewalidacji) oraz działaniach wychowawczych (kształtowanie nawyków przestrzegania norm i zasad społecznych w oparciu o uniwersalne wartości moralne i etyczne), przygotowujących młodzież do pełnego udziału w społeczeństwie (inkluzji społecznej).

Pobrania

Brak dostęþnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Pytka L., 2008, Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne,
diagnostyczne i metodyczne, APS, Warszawa.
Radlińka H., 1961, Pisma pedagogiczne, Zakład Narodowy im. Ossolińskich,
Wrocław.
Wysocka E., 2008, Diagnoza w resocjalizacji, PWN, Warszawa.

Pobrania

Opublikowane

2019-11-26

Jak cytować

Dobijański, M. (2019). Rola diagnozy w procesie planowania postępowania włączającego młodzież niedostosowaną społecznie do uczestnictwa i partycypacji społecznej. Cele i zadania zespołu diagnostycznego w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym w Jaworku. Student Niepełnosprawny. Szkice I Rozprawy, 16(16(9), 193–205. Pobrano z https://czasopisma.uph.edu.pl/studentniepelnosprawny/article/view/1166