Włącza(nie) społeczne dzieci i młodzieży nieprzystosowanej społecznie. Resocjalizacja w warunkach instytucjonalnych

Autor

  • Mariusz Dobijański

Abstrakt

Celem niniejszego artykułu jest przybliżenie czytelnikowi historii kształtowania się instytucjonalnej resocjalizacji, w tym resocjalizacji nieletnich. W artykule omówione zostały najważniejsze założenia poszczególnych systemów resocjalizacji stanowiących podstawę ich oddziaływań. Przedstawiono współczesne przyczyny wpływające na kształt i strukturę systemu resocjalizacji nieletnich oraz formułowane przez społeczeństwo oczekiwania stawiane placówkom odpowiadającym za resocjalizację nieletnich. Podsumowanie artykułu stanowi omówienie warunków i cech świadczących o totalności instytucji resocjalizacyjnych, mających w konsekwencji wpływ na efektywność resocjalizacji nieletnich, oraz wskazania praktyczne mogące ograniczyć wpływ barier instytucjonalnych na jakość procesu włączania nieletnich zagrożonych bądź niedostoswanych społecznie do funkcjonowania w społeczeństwie.

Pobrania

Brak dostęþnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Ambrozik W., 2013, Wielotorowość systemu resocjalizacji jako źródło jego
kryzysu, „Resocjalizacja Polska” 4/2013.
Ambrozik W., 2016, Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę uspołecznienia
systemu oddziaływań, Kraków: Impuls.
Czapów C., Jedlewski S., 1971, Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa,
PWN.
Dukaczewski E.J., 1990, Rys historyczny rozwoju opieki nad dzieckiem społecznie
niedostosowanym (przestępczym) w Polsce do wybuchu II wojny
światowej, (w:) Resocjalizacja nieletnich. Doświadczenia i koncepcje,
K. Pospiszyl (red.), Warszawa, WSiP.
Foucault M., 1993, Nadzorować i karać: narodziny więzienia, Warszawa:
Aletheia-Spacja.
Gawęcka M., 2012, Transpozycja wychowania instytucjonalnego w świetle
analizy porównawczej instytucji totalnej i symbolicznej, (w:) Opieka
i wychowanie w instytucjach wsparcia społecznego. Diagnoza i kierunki
rozwoju, R. Szczepanik, J. Wawrzyniak (red.), Łódź: AHE w Łodzi.
Grzegorzewska M., 1960, Dążenie do odnowy dróg resocjalizacji młodzieży
niedostosowanej społecznie, „Szkoła specjalna” 6/1960.
Goffman E., 1961, Charakterystyka instytucji totalnych, (w:) A. Jasińska-
Kania, L.M. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski, Współczesne
teorie socjologiczne, Warszawa, Scholar, 2008.
Kalinowski M., Pełka J., 2003, Zarys dziejów resocjalizacji nieletnich, Warszawa:
APS.
Konopczyński M., 2015, Dwubiegunowość procesu resocjalizacji instytucjonalnej,
„Resocjalizacja Polska” 10/2015.
Kuć M., 2011, Prawne podstawy resocjalizacji, Warszawa, C.H. Beck.
Lelental S., 1996, Wykłady prawa karnego wykonawczego z elementami polityki
kryminalnej, Łódź, Uniwersytet Łódzki.
Lipiński S., 2010, Zakłady dobroczynne i domy poprawy w dawnej Polsce,
Łódź: WSEZ.
Marek A., 2001, Prawo karne, Warszawa, C.H. Beck.
Modrzewski J., 2004, Socjalizacja i uczestnictwo społeczne. Studium socjopedagogiczne,
Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Stańdo-Kawecka B., 2000, Prawne podstawy resocjalizacji, Zakamycze,
Kantor Wydawniczy Zakamycze.
Śliwa S., 2013, Wybrane problemy resocjalizacji nieletnich w młodzieżowych
ośrodkach wychowawczych, Opole: WSZiA.
Ultrat-Milecki J., 2006, Podstawy penologii. Teorie kary, Warszawa, Uniwersytet
Warszawski.
Wysocka E., 2008, Diagnoza w resocjalizacji, Warszawa, PWN.

Pobrania

Opublikowane

2019-11-24

Jak cytować

Dobijański, M. (2019). Włącza(nie) społeczne dzieci i młodzieży nieprzystosowanej społecznie. Resocjalizacja w warunkach instytucjonalnych. Student Niepełnosprawny. Szkice I Rozprawy, 16(16(9), 41–60. Pobrano z https://czasopisma.uph.edu.pl/studentniepelnosprawny/article/view/1153